Samochodowy transport paliw to najpowszechniejszy system doprowadzania tego typu substancji obszernemu gronu konsumentów. Zasady transportu paliwa są szczegółowo określone w prawie polskim, Unii Europejskiej jak i ogólnoświatowym. Ze względu na stopień trudności i ogromne niebezpieczeństwo, są to bardzo kompleksowe ustawy. Akty normują między innymi warunki mechaniczne samochodów używanych do transportu towarów niebezpiecznych, restrykcje dotyczące transportu, oznakowanie tych pojazdów, typy towarów niebezpiecznych i reguły ich kontroli. Przedmiot tak rozległego przedstawienia tematu jest jasny – likwidacja lub obniżenie niebezpieczeństwa związanego z przewozem, a także zminimalizowanie prawdopodobieństwa powstania wypadku.

Najczęściej paliwo dostarcza się w specjalnie zaprojektowanych cysternach. Autocysterny powinny urzeczywistniać bardzo surowe wymagania technologiczne, aby transportowane w nich produkty były całkowicie zabezpieczone przed elementami zewnętrznymi. Prowadzenie takich pojazdów nie jest łatwe i w tej kwestii szczególnie kluczowe są umiejętności prowadzącego, za równo te logistyczne, jak i techniczne.

W tym tekście postaramy się szczegółowo zaprezentować modele cystern paliwowych. Jeśli jesteś niedoświadczonym kierowcą, te wiadomości będą doskonałym uzupełnieniem Twojej wiedzy.

Jakie są rodzaje cystern do przewozu paliwa?

Cysterny paliwowe odróżniają się głównie budową, wyposażeniem i opcjami przeznaczenia. Istnieje kilka standardowych rodzajów:

  • cysterny stałe mogą przewozić więcej niż 1000 litrów paliwa. Taki model jest na stałe złączony z samochodem lub stanowi nierozdzielną część jego ramy.
  • cysterny mobilne – objętość takich cystern jest wyższa niż 450 litrów. Cechują się mobilnością co znaczy, że mogą być w prosty sposób „dołączane” do innych pojazdów.
  • kontener-cysterna – jest to urządzenie transportowe korespondujące z definicją kontenera, które łączy zbiornik wraz z oprzyrządowaniem ułatwiającym obrót kontenera-cysterny bez istotnej modyfikacji jego położenia w przestrzeni.
  • cysterny odejmowalne – są to cysterny odmienne niż cysterny permanentne, ruchome i kontenerowe o kubaturze większej niż 450 litrów, które są skonstruowane do transportu surowców wraz z ich wyładunkiem. Cysterny tego rodzaju mocuje się na naczepach pojazdów a ich odczepianie dopuszczalne jest po opróżnieniu towaru.

Budowa cysterny paliwowej

Akcesorium każdej cysterny zostało kompletnie określone w takich aktach prawnych jak Umowa ADR, Rozporządzenie Ministra Transportu w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, oraz Rozporządzenie Ministra Gospodarki w istocie systemu sprawdzania kwalifikacji wymaganych przy obsłudze i pielęgnacji urządzeń technicznych. W każdej cysternie powinny się znaleźć takie podzespoły jak:

  • zawory denne – umieszczone wewnątrz pojemnika lub w kołnierzu akcesoryjnym. Stanowią podstawowe zamknięcie w cysternach. Zawory otwierane są odgórnie lub oddolnie.
  • zewnętrzne zawory zamykające – umieszczone u schyłku każdego przewodu rurowego spustowego. Są zamknięciem początkowym dla cystern które zawierają w 3 części kodu literę A, oraz dodatkowym zamknięciem dla cystern mających w 3 części kodu literę B.
  • korki gwintowane – są umieszczane na brzegach kanałów rurowych. Powinny być na tyle hermetyczne, aby podtrzymać zawartość urządzenia.
  • przewody do załadunku – te produkty powinny być zaopatrzone w zapasowe złącze do oddzielania nalewu. Ponadto powinny być wyposażone w tabliczkę zrobioną z surowca niepodatnego na rdze, obejmującą informacje o nazwie wytwórcy, numerze normy, dacie produkcji i obecnego przeglądu mechanicznego, jak i wartości ciśnienia próbnego. Każde przyłącze musi gwarantować hermetyczność zintegrowania, przy jednoczesnym uniemożliwieniu samoczynnego otwarcia.
  • wentyle bezpieczeństwa – są to elastyczne zawory bezpieczeństwa . Powinny być odblokowywane mechanicznie pod ciśnieniem obejmującym między 0,9 i 1,0 wartości ciśnienia testowego urządzenia.
  • przewody wentylacyjne – ich przeznaczeniem jest utrzymanie ciśnienia wewnątrz cysterny na poziomie ciśnienia zewnętrznego.
  • falochrony i przegrody – te elementy powinny być wypukłe o średnicy wcięcia nie mniejszej niż 10 cm. Powierzchnia falochronów powinna stanowić nie mniej niż 70% przekroju cysterny. Falochrony i przegrody są czynnikami równoważącymi zasobnik.
  • izolacja termiczna – zabezpiecza transportowany towar przed wyziębieniem, lub też nagrzaniem w zależności od gatunku dostarczanego towaru. Izolacja może stanowić ochronę przeciwsłoneczną, jak i pełną ochronę zbiornika.

Współczesne cysterny paliwowe to zestawienie solidnej struktury i niezawodnych materiałów. Dobrej jakości składniki oprzyrządowania zapewniają bezproblemową obsługę. Na dzień dzisiejszy z całkowitą pewnością możemy Wam polecić cysterny paliwowe Bioeco Sacim. Firma ta może pochwalić się najświeższym przykładem jednokomorowej, paliwowo-olejowej, najlżejszej w Europie, cysterny o zarysie eliptycznym, który zyskał uznanie w branży przewozowej. Przedsiębiorstwo Bioeco Holding gwarantuje nie tylko szeroki asortyment nowoczesnych cystern, ale także dogodne warunki płatności.

Kup najdoskonalszą cysternę na rynku. Wejdź na stronę i odkryj najnowsze modele: nowe cysterny

Strona używa cookies
Ok