Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Kursy dla kierowców ochrony karetek wozów strażackich Pojazdy uprzywilejowane szkolenia

Pojazdy uprzywilejowane – czego można się spodziewać na kursie?

W kilkunastu ośrodkach zajmujących się ulepszaniem metody jazdy można odnaleźć propozycję zajęć dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od bardzo długiego czasu cieszą się sporym wzięciem – zarówno te na ambulanse, jak i na samochody Służb Bezpieczeństwa. Nie ma w tym nic dziwnego – mamy możliwość po nich od razu znaleźć pracę. Nadmienione szkolenia mają w pierwszej kolejności przygotować osobę za kierownicą do odpowiedniego postępowania w nietypowych sytuacjach, nieraz bardzo niebezpiecznych oraz rzadkich. Realizowanie manewrów na ulicy, przejeżdżanie z włączonym alarmem przez przejścia na czerwonym świetle bądź przekraczanie prędkości oraz nieoczekiwane omijanie przeszkód – to jedynie niektóre z zagadnień, które stoją przed kursantami. Przeważnie instruktorom szczególnie zależy, by kierowca opanował łatwość manewrowania pojazdem wtedy, kiedy zdaje się, że to niewykonalne. Utrata kontroli w każdej minucie jest w stanie spowodować nieszczęśliwy wypadek. Odbiorcami szkolenia są kierowcy, którzy planują działać w państwowych firmach zajmujących się ratowaniem ludzkiego zdrowia oraz życia, dozorowaniem porządku publicznego, przewożeniem wartości pieniężnych czy hamowaniem pożarów.

Plan kursu zawiera zatem zadania wykonywane na rozmaitych powierzchniach: na symulatorach poślizgu albo placu manewrowym. Kurs początkowy trwa 14 godzin i mieści w sobie 6 godzin wykładów oraz 8 godzin zajęć praktycznych. Jakie problemy mają szansę pojawić się na ćwiczeniach? W głównej mierze z kręgu kodeksów ruchu drogowego, tematyki pojawiania się wypadków na jezdni, psychologii przewozu lub metody jazdy w skomplikowanych warunkach. Szkolenie kończy się bez wątpienia egzaminem z części teoretycznej i części praktycznej.

Egzamin z części teoretycznej trwa 25 minut i ujmuje 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi obligatoryjnie odhaczyć trafnie wyłącznie jedną odpowiedź. Korzystny wynik egzaminu mamy możliwość uzyskać, w przypadku kiedy co najmniej 16 odpowiedzi jest dobrych.

Egzamin z części praktycznej zawiera wykonanie konkretnych manewrów, m in. wymijania przeszkody albo hamowania na zakręcie. Jeżeli uczestnik nieprawidłowo zrobi dwa razy to samo polecenie, osiągnie negatywny wynik z testu.

Jakie wymogi muszą spełnić kursanci?

W pierwszym rzędzie jest przedstawienie prawa jazdy wybranej kategorii. Naturalnie ktoś, kto chce być kierowcą – konwojentem czy kierowcą samochodu pogotowia ratunkowego, musi obowiązkowo mieć doświadczenie. Uczestnikiem kursu krótko mówiąc nie może być więc osoba, która chwilę temu odebrała prawo jazdy. Liczba godzin dowolnego kursu jest dopasowywana do wiedzy oraz predyspozycji każdego kierowcy (kurs podstawowy, kurs rozszerzony). Koniecznym warunkiem jest także skończenie 21 lat oraz posiadanie bieżącego świadectwa od lekarza medycyny pracy oraz od psychologa. Stwierdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do wykonywania pracy jako uprawnionego kierowcy.

Czym zajmuje się psychologia transportu?

W trakcie kursu wszyscy kursanci będą pozyskiwać wiedzę z obszaru psychologii komunikacji drogowej. Na warsztatach zaznajomią się z tematem stresu, jaki niezmiernie mocno wpływa na pracowanie za kierownicą. Jego uzasadnieniem mogą być skrajnie uciążliwe sytuacje na drodze bądź okoliczności życiowe przewożonych pacjentów. Zajęcia w formie wykładów mają za zadanie ukazać kierowcom takie tematy, jak: oddziaływanie temperamentu na podejmowanie decyzji za kółkiem, dużego stresu, napojów alkoholowych oraz innych specyfików narkotycznych na płynność kierowania pojazdem.

Psychologia komunikacji drogowej zawiera elementy psychologii poznawczej, psychologii osobowości, psychologii klinicznej oraz kilkudziesięciu innych dziedzin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w sumie nie będzie sprawdzana specjalna znajomość wszystkich problemów, gdyż jest to zadanie studiów podyplomowych. W ostatnim czasie niniejsza nauka szybko się rozwija, bowiem spora liczba osób mających prawo jazdy chce mieć wyraźną specjalizację, m in. chce przewozić wartości pieniężne lub rannych pacjentów do placówek zajmujących się ochroną zdrowia.

Natomiast z innej strony spora liczba psychologów jest zaabsorbowanych badaniem kierowców, jako grupy społecznej szczególnie narażonej na napięcia emocjonalne oraz różne inne niedogodności. Można tu wyliczyć chociażby za dużą ilość godzin spędzonych za kółkiem, ograniczone kontakty z rodziną (u kierowców zatrudnionych w transporcie zagranicznym) czy wyższe procentowo narażenie na wypadki drogowe.

Kierowcy na kursie dzieleni są na trzy grupy

Pierwsza grupa kierowców – tu będą wpisane osoby, które świetnie znają kodeksy, mają utworzone prawidłowe nawyki oraz nie sprawiają żadnego niebezpieczeństwa w trakcie prowadzenia samochodu. Instruktorzy będą opierać się na dwóch wartościowych cechach tych uczestników: wprawy spostrzegania zagrożeń i na chęci poprawiania swoich błędów.

Druga grupa kierowców – do niej zapisani będą kierowcy, którzy niezamierzenie stwarzają zagrożenie dla innych uczestników jezdni. Chcą usunąć swoje błędy (mino, że robią ich sporo), chcą uczyć się stosownego działania w ekstremalnych warunkach.

Trzecia grupa kursantów – do niej będą uczęszczali kierowcy, jacy umyślnie powodują przeróżne zagrożenia oraz z pełną świadomością zachęcają innych do niebezpiecznych zachowań. Jednocześnie zamierzają skorygować swoje braki oraz wykazują się chęcią pogłębiania wiedzy oraz udoskonalania swoich zdolności.

Jeżeli chcesz wiedzieć o wiele więcej, wejdź w link obok – kurs na kierowcę pojazdów uprzywilejowanych

Strona używa cookies
Ok